3 juli – Open Dag Watersportverenigingen Gaasperplas

De vijf watersportverenigingen aan de Gaasperplas organiseren zondag 3 juli een gezamenlijke Open Dag tussen 12 en 16 uur. Een heerlijke dag voor ouders en kinderen aan het water.

Op deze dag kan iedereen kennis maken met de verschillende watersporten die door de vijf op het plas beoefend worden: peddelen in diverse soorten kano’s en kayaks, standup paddling en windsurfen, zeilen voor jong en oud en drakenboten.

Drakenboten is een typische teamsport waarmee in competitie gestreden wordt op korte, middellange en zeer lange afstanden. In de boten zitten 18 tot 20 peddelaars achter elkaar op bankjes, met voorop een drummer en op de boeg een stuurman.
Bij de kano- en zeilclub kan men zijn eigen boot stallen, les krijgen en meedoen aan toertochten en wedstrijden.

Ook bij de windsurfclub kan men plank en zeil kwijt, les krijgen en aan allerlei activiteiten deelnemen. Een nieuwe activiteit is het standup paddling, waarbij men op een speciale plank staat en zich voort beweegt met een lange peddel.

Op de Open Dag kan men met alle sporten kennis maken door in een boot of op een plank te stappen. Daarnaast zijn er diverse soorten wedstrijden en demonstraties.
Kanovereniging, zeilbootvereniging  en drakenbootclub liggen aan de westkant van de plas, aan het einde van het Langbroekpad (afslag Langbroekdreef). De windsurfclub ligt in het oosten, en voorbij de waterleiding en voor Ballorig. Parkeren kan aan de Langbroekdreef en op een parkeerveld voor de surfclub.